De indianenstam die terugkeerde - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu De indianenstam die terugkeerde - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu

De indianenstam die terugkeerde

Door: Els en Sander

Blijf op de hoogte en volg Els en Sander

21 Juni 2012 | Verenigde Staten, Flagstaff

Woensdag, 20 juni 2012

We gaan via de East Rim Road het Grand Canyon National Park verlaten en werpen nog af en toe een blik naar links, waar we tussen de bomen door geregeld het enorme ravijn kunnen zien. Een saaie woestijnweg volgt en na zo’n 100 mijl slaan we links af naar Wupatki National Monument. We bekijken de ruines van de pueblo’s van de Sinagua, een uit de woestijn in het zuiden van Arizona afkomstige indianencultuur en de buren van de Anasazi indianen. Nog geen duizend jaar geleden barstte de Sunset Crater Vulkaan uit en de Sinagua vluchtten uit het gebied weg. Later ontdekten ze dat de lavagrond erg vruchtbaar was en keerden terug. Ze woonden in grote gemeenschappen. De pueblo die we hebben bezocht, althans de ruines, bevatten meer dan 100 vertrekken. De pueblo had vier woonlagen, schuin tegen de berg op. Zo’n driehonderd jaar verbleven de Sinagua in dit gebied. Daarna zijn ze verdwenen.

Later bezoeken wij het gebied van de Sunset Crater Vulcano. We rijden door een onaards landschap met zwarte aarde. Het is inmiddels zeer heet geworden, rond de 35 graden Celsius en we bekijken de vulkaan vanuit onze airconditioned motorhome.

We gaan boodschappen doen bij de Safeway en kopen weer vlees met die onweerstaanbare Jack Daniels saus. We komen in de loop van de middag op de prachtige camping van J&H in Flagstaff, AZ. Eindelijk weer internet èn bereik op onze mobiele telefoon. Onze volgers zullen verbaasd staan over de hoeveelheid blog, die ze over zich uitgestort krijgen. We lezen verschillende mailtjes met de vraag, hoe het met ons gaat na deze periode van “radiostilte”. De verklaring is simpel: in nationale parken blijkt geen bereik voor (in ons geval) T-Mobile te zijn en Wi-Fi is al helemaal ondenkbaar. De plannen voor morgen: uiteraard Meteor Crater, want dat is er vandaag niet van gekomen. Ook gaan we naar Walnut Canyon, waar oude pueblo volken hun huizen zowel boven als onder de canyon rim bouwden. Als we zin hebben (in de zinderende hitte) kunnen we nog naar Montezuma Castle National Monument, ook ruines. Mogelijk kiezen we voor het Arizona Historical Society Pioneer Museum, waar we in wat koelere omgeving zullen zijn.

De weerstations spreken over een temperatuurstijging van 20 graden Fahrenheit in de komende dagen. Vannacht zakt de temperatuur hier nog naar 11 graden Celsius. In Kingman (bestemming van overmorgen) blijft de temperatuur ’s nachts boven de 22 graden Celsius en in Las Vegas (weekend) is het overdag 40 graden en ’s nachts 25 graden. Maar ach, we hebben geen klagen: geen regen, geen harde wind, maar iets koeler zou aangenaam zijn. We blijven Nederlanders en dat betekent, dat je over het weer altijd wel iets te klagen hebt….