17 mooie mijlen voor $9,25 - Reisverslag uit Watsonville, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu 17 mooie mijlen voor $9,25 - Reisverslag uit Watsonville, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu

17 mooie mijlen voor $9,25

Door: Els en Sander

Blijf op de hoogte en volg Els en Sander

30 Juni 2012 | Verenigde Staten, Watsonville

Zaterdag, 30 juni 2012

Vandaag rijden we naar Castroville, of all places. Maar eerst rijden we door Watsonville en als we het stadje verlaten lezen we een merkwaardig bord: “All Fireworks Beyond This Point Are Illegal”. We hadden eerder al vernomen, dat de sirenes vannacht om 04:00 uur en later weer om 06:00 uur van brandweerwagens waren, die naar bermbranden en beginnende bosbranden rijden. Deze worden in deze tijd, de laatste week voor de 4th of July, vaak veroorzaakt door vuurwerk. In de hele county van Watsonville is alle vuurwerk verboden, maar – en nu komt het – de stad Watsonville heeft de verkoop van vuurwerk vrijgegeven. Nu koopt men massaal in Watsonville vuurwerk om het vervolgens illegaal in de county te gebruiken. Enfin, wij dus naar Castroville. We kunnen het centrum niet eens vinden, want het handjevol huizen en neringen is zo gering, dat je er steeds voorbij bent, voor je het door hebt.

Dan maar naar een State Beach. We parkeren tegen een duin en zitten een tijdje in het zonnetje op het strand op een gebleekte en gedroogde stam van een boom. Hier en daar een surfer, compleet in het pak, want het water van de Grote Oceaan is ijskoud. We maken daarna een mooie wandeling langs de duinen en zien een prachtige flora, leuke vogeltjes en konijntjes. Ik geloof, dat we twee keer iemand tegengekomen zijn.

Dan gaan we naar het schiereiland Monterey en gaan de beroemde 17 mile drive doen. De toegang is $9,25, maar dan heb je ook wat. We rijden een bijzonder mooie slingerende bergweg. Geweldige vergezichten, onbetaalbare paleizen van huizen, grote golfterreinen (zouden de seniors hier ook nog andere hobby’s hebben?), mooie stranden. Ik sta oog in oog met een pelikaan, die me volkomen negeert. Het dier staat minder dan een meter van me vandaan en poseert voor mijn camera. We zien verderop tamme eekhoorns, die door het publiek voortdurend worden gevoerd met stukjes appel. Het is wel erg leuk om te zien.

We zijn weer de hele dag in mooi weer op pad geweest. Let’s call it a day! We gaan weer naar de camping en gaan een heerlijke maaltijd eten, uit de diepvries uiteraard, maar lekker!!! Een lekker glas Californische Cabernet Sauvignon erbij (we hebben eindelijk onze favoriet uitgekozen: Blackstone).

Morgen een pittige tocht langs de oceaan naar Morro Bay, CA. Eerst de dorst van de motorhome lessen (hij lust nogal wat, waarschijnlijk verslaafd aan diesel) en ook de propaantank gaan we afvullen. Dat wordt weer een hele ceremonie. In Nederland doet iedereen het gewoon zelf, in de V.S. doen ze alsof dit een uiterst gevaarlijke operatie is met een heel veiligheidsscenario!