Getty Center, veel kunst, bijzondere architectuur - Reisverslag uit Inglewood, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu Getty Center, veel kunst, bijzondere architectuur - Reisverslag uit Inglewood, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu

Getty Center, veel kunst, bijzondere architectuur

Door: Els en Sander

Blijf op de hoogte en volg Els en Sander

06 Juli 2012 | Verenigde Staten, Inglewood

Donderdag, 6 juli 2012-07-06

Vanmorgen eerst geconfronteerd op het nieuws met de moord op een 14-jarig meisje gisterenavond tijdens het vuurwerk. Ze stond in de Westmond Area te kijken in de tuin. Een moordenaar rijdt langs en schiet in het wilde weg in de tuin. Ze overlijdt later in het ziekenhuis. Het geweld is dan wel dichtbij, zeg.

Na het chaotische ontbijt in het hotel op naar Getty Center. We zijn precies op tijd en gaan zelfs als eerste naar binnen. We gaan met de kabeltram naar boven. Het is mistig en het uitzicht is dus zeer beperkt. We bekijken zaal na zaal en zijn verbaasd over zo’n prachtige verzameling, die bovendien zo prachtig wordt tentoongesteld. We zien kunst uit Frankrijk, Italië, China, Japan, Duitsland, Oostenrijk en uiteraard ook uit Nederland. Veel kunst uit de zeventiende en achttiende eeuw. Sommige zalen zijn zo fraai, dat je je in een kasteel langs de Loire waant. Een groot verschil met veel van de Franse kastelen: hier is alles tot in de perfectie gerestaureerd en het ziet er vaak als nieuw uit.

In de vleugel van de impressionisten zien we onder meer werken van Cézanne, Monet, Manet, Renoir, Van Gogh en Degas. We genieten van het beroemde werk “Irissen” van Van Gogh. Dan is het 12 uur en we hebben gereserveerd in The Restaurant. Het is een prachtige zaak met klassiek gedekte tafels. Els krijgt een heerlijke salade en ik een bouillabaisse met veel, veel schelpdieren en garnalen. We smullen allebei. Verrassend is de prijs, want die is wel erg laag voor het gebodene.

’s Middags naar Santa Monica Beach, waar we wat wandelen en ons verbazen over het grote aantal zwervers in mensonterende omstandigheden. Ze liggen gewoon in het gras te slapen op hangen op de banken. Ze zijn werkelijk overal. De pier is stampvol met mensen en we lopen een stukje op de pier. Hier waren we negen jaar geleden ook en toen reden we nog gewoon met de auto de pier op; nu is alles afgezet. We rijden terug naar het hotel en ik neem een heerlijk ontspannende jacuzzi en zwem nog wat. Ik print de boarding passes voor de vlucht naar Amsterdam morgenmiddag. Dan weer terug naar de Monica Pier, waar we hebben gereserveerd in The Lobster. De auto wordt geparkeerd door de Valet Parking. De zaak is afgeladen vol en bruist van leven en gezelligheid. We hebben uitzicht op de pier, het strand en de Pacific. Els krijgt heerlijke zalm en ik zeebaars. Het zijn enorme stukken verse vis en heerlijk klaargemaakt en geserveerd op gloeiend hete borden. We genieten van de hele entourage en van de heerlijke maaltijd, de laatste in Amerika, helaas. Zeg niet, dat je in de V.S. niet lekker kan eten. We doen al dagen niets anders dan heerlijk eten en ook in de afgelopen bijna 8 weken hebben we vaak erg lekker gedikdakt. Ik ben bang, dat we toch wel iets zijn aangekomen, maar ach, dat gaat er wel weer af! Morgen hebben we het een en ander te doen en we vliegen om 13:45 uur lokale tijd. Elf uur later landen we in Amsterdam.

• 06 Juli 2012 - 08:29

Suzanne:

Ow whaha altijd al gedacht dat bouillabaisse een vissoep was, Maar op de foto zie ik wat anders ook zeer smakelijks!
    Wat erg van dat meisje zeg...brrrr.

Goede vlucht gewenst!