Taxi's met 328.000 mijl en meer op de teller - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu Taxi's met 328.000 mijl en meer op de teller - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu

Taxi's met 328.000 mijl en meer op de teller

Door: Els en Sander

Blijf op de hoogte en volg Els en Sander

23 Mei 2012 | Verenigde Staten, Santa Fe

Woensdag, 23 mei 2012

’s Morgens verzamelt zich een groep mannen vlakbij onze motorhome in cowboykleding. Het blijkt een paardentrainer met assistenten te zijn, die maandagmorgen om 03:00 uur uit Nevada is vertrokken met zijn paarden in lange paardentrailers. Ze zijn hier voor een filmshoot, maar de regisseur, de producer en de rest van de crew zijn er nog niet en ze balen flink. De man is geboren in Arizona en is later verhuisd naar de desert, zo’n 85 mijl ten oosten van Las Vegas. Hij vindt het prachtig, dat wij uit Nederland komen, want zijn opa komt ook uit die buurt, … namelijk Zweden. Later in onze gesprekken komt hij zelf met het verhaal van Hansje en zijn vinger in de dijk; dit verhaal blijkt erg bekend te zijn. Zijn oma komt uit Ierland. In beide landen is hij nog nooit geweest, wel in Duitsland.

Wij besluiten een taxi te bestellen om Santa Fe te gaan bekijken. Een geweldige stad. De taxi is een oude Ford Crown Victoria met 328.000 mijl op de teller. De chauffeur vertelt, dat al hun auto’s oude politieauto’s zijn, die met een ton mijl worden gekocht. Een aantal van de wagens heeft meer dan 450.000 mijl op de teller. De luchtvochtigheid in Santa Fe is meestal rond de 15% en dat verklaart in ieder geval de betrekkelijk goede staat van de carrosserie en het ladder onderstel. De motoren zijn zwaar overpowered en maken weinig toeren. Turbo? Nooit van gehoord, zorg maar voor een grote cilinderinhoud, “that will do the job best”.

We maken een rondtocht met veel persoonlijke uitleg. De gids kent Nederland en is zelfs in Medemblik geweest! We maken kennis met vele kunstvormen en de gids is zeer uitvoerig in het vertellen over de geschiedenis van New Mexico en Santa Fe in het bijzonder.

De verhalen over de Santa Fe Trail zijn meermaals verfilmd en hij vertelt, dat de keus voor de route bestond uit een korte route zonder water of een lange route met water.

En dan zijn er natuurlijk de verhalen over de Mexicaans-Amerikaanse oorlog. We horen, dat in New Mexico een zero tolerance beleid is betreft alcoholgebruik in het verkeer.

In de weekenden kan ’s avonds en ’s nachts iedereen voor $5 een taxi bestellen om uit te gaan en voor $5 kan men ook weer thuis worden gebracht.

We eten heerlijk in een prachtig hotel. Els eet een prima regenboogforel en ik geniet van een Mexicaans gerecht met rundvlees, garnalen, bonen, maïs en salade. Men serveert er speciaal brood bij met een kannetje honing tegen de scherpte van het gerecht.

Als we weer terug gaan, vindt er voor onze neus een arrestatie plaats. Het blijkt, dat deze personen tegen het verkeer in fietsten. Bij het staande houden, ontstaat een eindeloze discussie, die dan uiteindelijk uitmondt in arrestatie.

Als we op de camping aankomen, staan overal al paardenwagens. We zijn min of meer omringd door de paardenwagens. Vanuit onze motorhome slaan we alles genietend gade. Het is nu tegen zessen en om half zeven zou het allemaal moeten beginnen. Het gaat er erg relaxed aan toe, dus dat tijdstip zal niet zo nauw worden genomen. En inderdaad, om half acht is er activiteit in de arena. Het blijkt, dat de ruiters en amazones één voor één een rondje tonnen doen. Erg spectaculair is het allemaal niet. Na een aantal paarden komt er een enorme tractor het veld op, om alles weer te egaliseren. Dan moet het allemaal blijkbaar sneller gaan, want de paarden stuiven van ton naar ton; het is nu echt leuk geworden. En weer rijdt de tractor kris kras over de aarde van de arena.

Na een tijdje houden we het voor gezien. Het is duidelijk een feestje van het paardenspul onder elkaar, gezellig,, dat wel. Een leuke afsluiting van ons bezoek aan Santa Fe.

Morgen naar Aztec Ruins en dat is een flink stuk rijden; het weer is prima in ieder geval. Het waait hard met harde windvlagen, dus wel opletten.

• 25 Mei 2012 - 20:09

Bas:

Veel paarden.... goed weer... keihard zuipen en op de kop voor 5$ de taxi in... dat klinkt als het paradijs!!