Een dag vol met pech! - Reisverslag uit Aztec, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu Een dag vol met pech! - Reisverslag uit Aztec, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu

Een dag vol met pech!

Door: Els en Sander

Blijf op de hoogte en volg Els en Sander

24 Mei 2012 | Verenigde Staten, Aztec

Donderdag, 24 mei 2012

De dag begint weer stralend. Met de lage ochtendzon pal in het gezicht loop ik tegen het geopende zijluik aan, waar ik de waterslang wil opbergen. Het luik raakt me net op de bovenlip en het bloed spuit eruit. Ik wankel toch enigszins aangeslagen naar de ingang en Els verleent koelbloedig eerste hulp. Er is een hapje uit mijn lip, maar het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen. Zelf heb ik het gevoel, dat ik een soort hazenlip heb gekregen. Met een gaasje en pleister op mijn bovenlip vertrekken we richting Aztec Ruins. Iedereen, die de film Chinatown heeft gezien, herinnert zich misschien nog Jack Nicholson, die praktisch de hele film met een pleister op z’n neus moest lopen en daar danig de pest over in had; wel, ik ook!

We rijden over de brede wegen door prachtige landschappen en bij een lichte stijging voelen we schokkerig rijgedrag. Dit hebben we eerder ook al eens gehad, maar het verdween weer. Nu wordt het allengs erger en we maken ons oprecht zorgen en bedenken wat het zou kunnen zijn. Ik denk aan een tekort aan lucht voor het dieselmengsel; Els juist aan een tekort aan brandstof bij hogere prestaties.

We kijken het na in het grote boek en daar staat, dat bij schokken een lagere versnelling moet worden gekozen en langzamer moet worden gereden om motor- en versnellingsbakschade te voorkomen. Dat deed ik eigenlijk al en met alarmlichten aan rijden we rustig met 25 mph de heuvels op, net als de zeer grote trucks dat doen bij veel steilere hellingen. Op de camping gaan we bellen met de Road Side Assistance. De polisnummers, die we hebben blijken daar onbekend, evenals de namen van de eigenaars van de motorhome; we voelen ons er niet prettig bij.

Margie Shaffer belt later naar de camping terug, als wij de Aztec Ruins bezoeken. Dit is een prachtige gerestaureerde ruïne van de Anastasia indianen, die hier 150 jaar hebben gewoond. Hun leven, wonen en werken is uit vele zaken afgeleid en we zien een interessante film. We lopen weer naar de camping en bellen Margie op. Ze is onthutst, dat de verzekeringsgegevens niet bekend zijn bij de Road Side Assistance en gaat daar morgenochtend direct achteraan. Wij zoeken inmiddels naar oplossingen en bellen met een RV repair shop in Durango, onze volgende bestemming. Die verwijzen ons naar de Cummings service, dus van de motor zelf, in Farmington, een half uurtje van de camping verwijderd.

We bellen en leggen de problemen voor. Hun conclusie is voorlopig, dat de brandstoffilter verstopt is en waarschijnlijk moet worden vervangen. Toppunt, als je weet, dat de wagen voor een beurt voor onze trip bij de dealer is geweest. Wij vermoeden, dat de beurt erg klein is geweest (sic). Enfin, wij kunnen morgen (First thing in the morning) om 08:00 uur terecht, dus dat wordt vroeg opstaan.

Na dit relaas gelezen te hebben, kunnen we vaststellen, dat de titel van dit verslag de lading geheel dekt. Verder vind ik het niet gemakkelijk om alles goed in het Engels duidelijk te kunnen maken en ook om telefonisch goed te begrijpen, wat de technicus aan de andere kant vertelt. Men knauwt er hier flink op los en is ook nog eens rap van de tongriem gesneden.

Hopelijk wordt morgen alles verholpen.

• 25 Mei 2012 - 20:11

Marianne En Jan:

Wij hebben ook nachtenlang de verwarming aangehad. Is hier nu hoog zomer! Genieten dus! Jullie ook een fijne voortzetting vann de reis. Liefs xxx

• 25 Mei 2012 - 20:31

Marianne:

Bericht nu pas gelezen, hoop dat lip weer geheeld is;-)! Xxx