Een hele dag Bryce Canyon! Wat een traktatie! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu Een hele dag Bryce Canyon! Wat een traktatie! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu

Een hele dag Bryce Canyon! Wat een traktatie!

Door: Els en Sander

Blijf op de hoogte en volg Els en Sander

14 Juni 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Donderdag, 14 juni 2012

Vanmorgen na het lekkere ontbijt (met eitje!) naar het Nationale Park gereden. We rijden de route zelf, want de aanbevolen shuttle service bezoekt maar een beperkt aantal locaties en wij willen alles zien. Bij ieder uitzichtpunt lukt het vrij eenvoudig om de bijna 12 meter lange motorhome te parkeren. Het is werkelijk prachtig weer en de uitzichten zijn fenomenaal. Ver aan de horizon zien we de machtige ruggen van North Rim van de Grand Canyon, waar we over enkele dagen zullen bivakkeren. De kleuren van de “hoodoo’s” zijn het best te omschrijven als brique, roodbruin en soms roze of meer naar het oranje. We lezen weer veel over het ontstaan van dit natuurgebied. De miljoenen jaren, waarover wordt gerept bij de uitleg, zijn nauwelijks te bevatten. Bedenk, dat wij mensen pas 1,2 miljoen jaar bestaan. Hier hebben deze enorme veranderingen plaats gevonden tussen de 60, 30 en 10 miljoen jaar geleden. Dan weer een grote binnenzee, dan komt de aardkorst weer omhoog, dan weer gletsjers, die later weer verdwijnen en dan de verandering van het klimaat tot het huidige landklimaat. Als er in die tijd milieupartijen hadden bestaan (en wij mensen zouden er dus ook al zijn….), hadden die behoorlijk de alarmklok kunnen luiden! “Als we zo doorgaan, is straks onze hele binnenzee weg en voorspellen we een woestenij met allemaal roze pilaren….”

Na het bezoeken van de vele uitzichtpunten, rijden we naar beneden een stukje over de US12, zodat we een korte “hike” kunnen doen naar een kleine waterval en een grot. De wandeling met enkele steile stukken erin is werkelijk geweldig mooi. De lucht is fris warm, mede door het heldere riviertje. Het hoogteverschil is maximaal 65 meter en dat blijkt voor ons goed te doen.

We komen terug aan het eind van de middag. We relaxen voor de motorhome in de schaduw met een drankje en een nootje. We eten later lekker garnalen en kip met penne. We kijken terug op een heerlijke dag met onvergetelijke momenten!