Yellowstone, leven op de vulkaan - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu Yellowstone, leven op de vulkaan - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu

Yellowstone, leven op de vulkaan

Door: Els en Sander

Blijf op de hoogte en volg Els en Sander

05 Juni 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

En dan gaan we naar Yellowstone National Park, een bron van inspiratie voor reizigers uit de hele wereld. We komen mensen uit alle windstreken tegen, Japan, China, Frankrijk, België, Canada, Duitsland en uiteraard uit allerlei Amerikaanse staten. We zijn niet één Nederlander tegengekomen, in feite deze hele reis nog niet. Nieuw Zeeland en IJsland zijn bekend om hun geisers, maar nergens zijn er zoveel als in Yellowstone. Al drie keer zijn er enorme vulkaanuitbarstingen geweest, 2 miljoen jaar geleden, dan 1,3 miljoen jaar geleden en nog eens 640.000 jaar geleden. De hitte van het magma van de laatste uitbarsting voedt nu nog steeds de geisers, hete bronnen, fumaroles (stoomfonteinen) en modderputten. Alles ervaren we de eerste dag al, maar we nemen ook vele dieren in hun natuurlijke habitat waar, vaak vlakbij. We zien een Moose (eland), bisons, een grote elk, grondeekhoorns, berggeiten. Er zou ergens een beer zitten, maar hoe we kijken, we zien niets. Tientallen mensen, vaak met enorme telescopen en fototoestellen met lenzen van $9.000 en meer staan te kijken…. en wij? We zien niets! Later maken we dat nog een keer mee en weer zien we niets!

We wandelen over plankiers tussen de zwavelige dampen en kijken in borrelende modderputten. We komen horden Japanners tegen. Een bus met een groep blijkt de V.S. in een week te “doen”. Yellowstone staat vandaag op het program en dat moet dus in één dag. Op zeker moment zie ik de hele groep onder leiding van de reisleider rek- en strekoefeningen doen; wat een discipline! Als ik later de motorhome uit een moeilijke situatie moet manoeuvreren, kijkt de groep belangstellend toe en klappen zelfs als het is gelukt!

We overnachten de eerste nacht middenin Yellowstone in “Bear Country” en overal zijn waarschuwingen te zien, hoe te handelen bij een ontmoeting met een grizzly. De plek in deze camping is niet eenvoudig en we moeten achteruit inparkeren met overal paaltjes, rotsblokken en bomen, maar het lukt prima. Dinsdag vertrekken we al om 07:00 uur en het “luchtdraaien” van de diesel zal menigeen vroegtijdig hebben gewekt. Maar wij rijden door een bijna verlaten Yellowstone en genieten vaak op uitzichtpunten van de stilte, de vogels en zelfs van de geluiden van de dichtbij grazende bizon. Af en toe zien we enkele mede vroege vogels.

De hele dag rijden we de mooiste routes, dan weer door groene weiden, langs mooie watervallen, woeste rivieren, klaterende beekjes, stille meren, hoge passen en berglandschappen. Aan het eind van de middag zetten we koers naar West Yellowstone, waar we overnachten op het Grizzly RV Resort. Terwijl ik de verschillende aansluitingen in orde maak, neemt de ijskoude wind toe tot een stevige storm. We zitten te schudden in de motorhome en ik zet de hydraulische poten uit. Nu staan we steviger. Het gaat nu ook wat sneeuwen, maar dat gaat weer snel over in ijskoude regen. De kachel gaat aan en we kijken wat naar Amerikaanse TV-programma’s. Als het morgenochtend meevalt, gaan we weer naar Yellowstone voor de zuidelijke routes en natuurlijk een weerzien met de Old Faithful, de geiser, die 45 meter hoog spuit op redelijk tevoren te berekenen tijden.

• 06 Juni 2012 - 20:27

Rikkie En Henk:

Verrassene en leuke verslagen van wat jullie me maken.
    Leuk om te lezen en de foto's tebekijken.
    De States zijn zeer afwisselend zo te zien en soms een beetje saai zoals je beschrijft.
    Bedankt voor leuke kaart.
    Beetje sinister maar wel komisch.
    En een rustige plek zoals die Duitser eens tegen ons zei. Hij stond graag met de camper bij een friedhof; die leute sind immer ruhig.
    Veel plezier nog de resterende 31 dagen.

Groet,
    Rikkie en Henk