Nashville, het kloppend hart van de country muziek - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu Nashville, het kloppend hart van de country muziek - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu

Nashville, het kloppend hart van de country muziek

Door: Sander Verkuijl

Blijf op de hoogte en volg Els en Sander

28 Mei 2014 | Verenigde Staten, Nashville

Memorial Day, maandag 26 mei 2014, begint onder een strak blauwe hemel en stralende zon. Beter dan de afgelopen dagen, waarbij vaak de dag met flinke bewolking begon. Ik vertelde gisteren over de Pink Limo, waarmee we gisterenavond heel decadent werden vervoerd. Het restaurant is een echte zaak voor carnivoren, borden vol vlees worden rondgebracht door vlotte bedienden. We bestellen (zoals gewoonlijk) een maaltijd voor één persoon, bestaande uit drie soorten vlees, rund, varken en kip. Daarbij een typische zuidelijke groente, gefrituurde uienringen en gebakken aardappelen. De serveerster brengt het eten en de tafel wordt letterlijk volgezet. Nogmaals, bedoeld voor één persoon. De kwaliteit is uitstekend en we laten zeker de helft in een doggy bag inpakken; volledige vleesmaaltijd voor morgen. Met doggy bag hup in de Pink Limo en we worden keurig teruggebracht op onze campingplek.

We vertrekken naar Nashville, Tennessee. De weg is buitengewoon mooi en het aanvankelijk vlakke landschap verandert in een liefelijk heuvellandschap. We zien onderweg weer geregeld de pakkende tekst tegen alcoholmisbruik op de weg:

YOU DRINK
YOU DRIVE
YOU LOSE

Pakkender en kernachtiger kan de boodschap niet zijn. Amerikanen zijn daar altijd al sterk in geweest. Denk aan de slogan BUCKLE UP, IT'S THE LAW. Ook in geloofszaken kunnen ze er wat van. Bijvoorbeeld de 4 regels die je moet volgen om tot geloof te komen. (We zijn uiteindelijk in de Bible Belt)
Regel één: You must accept that you are a sinner. (nobody is perfect)
Regel twee: You must accept that as a sinner you owe a penalty. {if we pay what we owe as sinners, we must spend an eternity in the lake of fire (Hell )}
Regel drie: you must accept that Jesus Christ has already paid our sin debt. (It is a fact that Jesus Christ has already paid your sin debt)
Regel vier: You must accept by faith what Jesus Christ did for you.( If you will trust Jesus Christ as your saviour, pray this simple prayer: en er volgt een gebed, dat eindigt met de wens om geholpen te worden een goed Christen te zijn.

We naderen Nashville en de verkeersdrukte neemt aanzienlijk toe. We krijgen de ene spaghetti van wegen na de andere en we moeten goed opletten, terwijl de auto's en trucks ons links en rechts voorbijrijden. Uiteindelijk brengt de navigator op de Lenovo tablet ons weer feilloos naar de ingang van de KOA (Kampgrounds Of America) camping. De plek is prachtig, zelfs een schommelbank staat klaar. We relaxen lekker en eten 's avonds de inhoud van de doggy bag, gemak dient de mens. 's Avonds stoken we in de 'fire ring' een lekker kampvuur; de wind staat gelukkig goed en de rook gaat niet naar onze eigen motorhome. Morgen een rustdag met zwemmen in het mooie zwembad en 's avonds naar downtown Nashville.

Een zwembad vol troep!

Dinsdag, 27 mei 2014 is de camping half leeg gestroomd na het Memorial Day weekend. Aan het eind van de morgen gaan we naar het (lege) zwembad, dat er prachtig bijligt onder een strak blauwe hemel. Maar dan.... er drijven ontelbare dode vliegen in het water, duizenden! Gatsie, dat is niet echt lekker. Ik twijfel aan de waterkwaliteit, want de zaak is duidelijk niet schoongemaakt en het water is ook ietwat troebel. Er komt een ander echtpaar bij en de vrouw loopt naar het basin. Ze deinst terug en wijst haar man op een drijvende dode muis, pootjes omhoog! Ze gaat onmiddellijk verhaal halen en er komen direct 2 mannen met netten, die beginnen te 'vissen'. Ook de dode muis gaat eruit. Na een uur komen de eerst ouders met kleine kinderen. Tot onze verbazing laten deze mensen hun kroost gewoon tussen de vliegen zwemmen. De mannen gaan onverstoorbaar verder met 'vissen' en een van de moeders wappert behulpzaam vliegen naar de netten toe.

Dan blijkt er ook nog een stuk brood rond te drijven, waarop een joekel van een levende zwarte kever zit, die blijkbaar op cruise is. Een andere moeder vist het stuk brood met kever met een oranje kinderzeefje uit het water en brengt het naar de afvalbak. Een kind van een maar of twee gaat met een soort zwemvestje het diepe in en kukelt rond met het gezichtje in het water. Haar moeder ziet het en trekt haar op de kant. Wat een genante vertoning. Hetzelfde meisje overkomt dit nogmaals, maar nu aan de overkant van het zwembad. Haar vader rent het zwembad rond om haar wederom eruit te trekken; je gelooft je ogen niet. Genoeg geluierd en in de zon gelegen, tijd voor de lunch. Daarna schoonmaakwerkzaamheden, want dat hoort er ook bij. Aan het eind van de middag ga ik nogmaals naar het zwembad en constateer, dat het water schoon is en helder. Ik ga een uurtje lekker zwemmen.

Om stipt 6 uur komt de bestelde shuttle voorrijden om ons downtown te brengen. Na een klein half uur komen we aan op Broadway, de Beale Street van Nashville. Dan hoor en zie je dat Nashville synoniem met muziek is; overal live muziek. Sommige zaken bestaan uit 3 verdiepingen met op iedere verdieping een andere band. Hier is de stijl countrymuziek, maar wel van de stevige soort. We weten een tafeltje in een leuke zaak te bemachtigen en kiezen een (vlees)gerecht uit, uiteraard een gedeeld menu. Wederom een enorm plateau met een soort draadjesvlees, maar dan van varken. Het is pittig en verrassend lekker. De band is echt geweldig met veel Johnny Cash. We lopen Broadway terug en pikken onderweg een ander café, wederom met een fantastische band. Dan hebben we genoeg gezien en gehoord en gaan naar de oppikplaats van de shuttle, die exact op tijd komt aanrijden. Het is een leuke dag geweest. Morgen richting Knoxville, TN en verder naar Sevierville, TN. We rijden dan een andere tijdzone in en de dag zal een uurtje korter zijn.

• 28 Mei 2014 - 19:11

Suus:

brrr...goor verhaal dat zwembad!

• 29 Mei 2014 - 12:38

Ton En Harry Steenbrink:

Zoals usual weer een leuk en vies verhaal. Wat zullen jullie aankomen van deze eenpersoons maaltijden.. Maar een uurtje zwemmen helpt wel. Geniet er van. Groetjes van ton en harry