De voorbereiding - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Els en Sander - WaarBenJij.nu De voorbereiding - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Els en Sander - WaarBenJij.nu

De voorbereiding

Door: Els en Sander

Blijf op de hoogte en volg Els en Sander

02 November 2011 | Nederland, Schiphol

Het is weer zover! We hebben besloten om weer met de motorhome door de Verenigde Staten van Amerika te trekken. Onderaan dit verslag vind je een serie foto's, die een indruk geven van het gebied, dat we bereizen.

De motorhome is een Coachmen Cross Country Diesel Pusher 38' met een 300 pk Cummins turbo-diesel http://www.Cummins.com/cmi/ achterin. De wagen is 11,5 meter lang en beschikt over 3 z.g. "slide-outs", waardoor het op de camping een ware bungalow op wielen wordt. We hebben luchtvering, wat eigenlijk bittere noodzaak is op de slechte Amerikaanse wegen. De beide vorige tochten beschikten we over een mooie A-Class 32' Winnebago en die had geen luchtvering; je denderde soms over de weg, ook de grote doorgaande wegen!
Klik op de link en je krijgt een goede indruk van de gehuurde motorhome. http://www.youtube.com/watch?v=xSJ1sXaE1cw

Ook erg leuk is om te zien, hoe de eerste motorhomes in de V.S. eruit zagen; gewoon mooi van lelijkheid!

We starten in Newhall, CA, een plaats in Silicon Valley, noord-oost van Los Angeles en rijden dan (onderweg even bij een Wal*Mart leeftocht inslaan) naar Long Beach; een mondaine badplaats ten zuiden van LA. Vandaar gaat de reis via Joshua Tree National Park naar Arizona (Saguaro Nat'l Park en Meteor Crater) en door naar New Mexico (Tombstone, Bisbee en Santa Fe). Dan naar het noorden, dwars door Colorado (Rocky Mountains) en via Nebraska naar South Dakota (Mount Rushmore). We zwenken af naar Wyoming (Cody) en gaan weer naar Yellowstone Nat'l Park, waar we net als vorige keer 4 dagen rondzwerven. Ook overnachten we deze keer een nacht middenin Yellowstone ("bear habitat"); de andere nachten net buiten de westelijke ingang. Dan gaan we alweer naar het zuiden terug via Idaho (American Falls) en Utah (Salt Lake City en diverse nationale parken). Terug in Arizona gaan we 4 dagen naar de Grand Canyon, waar we ook op de North Rim een paar dagen zullen blijven. In Durango zien we de beroemde Durango-Silverton trein. We zullen vooral (gratis) genieten van de vertrekkende trein. Het bijzondere is ook, dat de trein dwars over onze camping rijdt. Verder is Durango zelf de moeite zeer waard. Klik op de link: http://www.youtube.com/watch?v=O9zNeaIs_2M

Natuurlijk staat Las Vegas, Nevada op het programma, waar we in het Bellagio naar de show "O" van Cirque Du Soleil gaan. Bovenlangs Death Valley naar Yosemite Nat'l Park. Dan weer hoog naar de kust en langs misschien wel de mooiste kustweg Interstate One van San Francisco richting LA. Hier blijven we eerst nog een paar dagen vlakbij het beroemde Paul Getty Museum, waar we uiteraard heen gaan. Dan weer naar Newhall, CA en na 7,5 week verlaten we de motorhome en na een paar dagen in LA (lekker rondrijden met een open auto!) vliegen we met de rechtstreekse KLM vlucht in 11 uur weer terug naar huis.

We zijn overigens van plan om de reis rustig en veilig uit te voeren. Een ongeluk als op deze video zal ons zeker niet gebeuren als we op de weg zelf blijven tenminste....

Inmiddels hebben de hele reis gedetailleerd uitgewerkt, inclusief de campings, waar we zullen overnachten. Het reserveren van campings is vooral in de Nationale parken noodzaak en vaak moet je 5 tot 6 maanden tevoren alles al regelen en betalen, anders vis je achter het net. Yellowstone is gelukt; Yosemite niet. We overnachten net buiten dit park. We zullen veel op campings staan, waar we een volledige hook-up krijgen (dus water, riool en elektra), maar ook best vaak zonder enige voorzieningen in een State Park of zelfs op de parkeerplaats van een Wall*Mart ("dry camping"). Op die omstandigheden zijn we goed voorbereid met een ingebouwde generator en grote water- en afvaltanks.

Er zijn in feite allerlei deadlines, bijvoorbeeld ook voor het reserveren van goede stoelen in de KLM vliegtuigen; dat kan 3 maanden van tevoren.

We zullen dinsdag 15 mei 2012 in alle vroegte vertrekken en komen zaterdag 7 juli rond het middaguur weer terug.

Wil je op de hoogte blijven van al onze avonturen,schrijf je dan in voor de mailinglist van elssander en ontvang direct een e-mail voor elk nieuw reisverslag! Schrijf je in voor deze mailinglist in het "Blijf op de hoogte"-blok op deze pagina! Het wachtwoord dient steeds te worden ingevuld. Dit is "zwervers", net als vorige keer.

Wij vinden het overigens erg leuk om wat van het thuisfront te horen, dus schroom niet en plaats een reactie!

Je kunt je te allen tijde uitschrijven als 'follower'; je krijgt dan geen e-mails meer.

Kijk ook eens naar deze road movie met Robin Williams. Alles wat je met een RV niet moet uithalen, gebeurt hier!

• 28 September 2011 - 09:09

Els Wester:

Nog te vroeg om jullie al goede reis te wensen, maar de link is gelegd!
    Groet, Els

• 14 Oktober 2011 - 09:23

Ton En Harry Steenbr:

Dag Els en Sander.
    Wij hebben de weblog op de favorieten gezet en zullen het zeker lezen. Overigens, wij zijn in dezelfde periode met een ANWB-caravanreis naar de Cote dÁzur, een reis met daarin 8 fietstochten op diverse plaatsen zoals het meer vasn Annecy.
    Succes met de voorbereiding en veel plezier voor straks.
    Groetjes van ons beiden