Geen alien gezien bij de Duivelstoren ! - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu Geen alien gezien bij de Duivelstoren ! - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu

Geen alien gezien bij de Duivelstoren !

Door: Els en Sander

Blijf op de hoogte en volg Els en Sander

01 Juni 2012 | Verenigde Staten, Buffalo

Vrijdag, 1 juni 2012

Wij dus op pad naar Devils Tower in Wyoming. De weg alleen al is de moeite waard, het oude Indiase gezegde indachtig:”De weg is het doel.”

Toch blijkt de Devils Tower vanaf het moment, dat we hem voor het eerst in de verte kunnen zien, een waardig doel op zich van een tocht van een paar uur over bochtige wegen. Daar staat hij, soeverein en onaantastbaar in een liefelijk heuvelachtig landschap. Ik haal de beelden van de film “Close Encounters (of the Third Kind)” in mijn gedachte en zie de schilderes de toren schilderen, een andere acteur de toren boetseren en dat allemaal telepatisch! Wat een fantasie. De indianen bedachten ook de mooiste verhalen.

De bekendste is het verhaal van de meisjes, die door een enorme beer achterna werden gezeten. Toen ze bijna ten prooi zouden vallen aan het hongerige ondier, kwam de grond omhoog, waar zij stonden en de toren ontstond met de meisjes erop en de woedende enorme beer, die ze probeerde te bereiken om te verslinden. Het lukte het beest niet, maar de toren is nu flink bekrast aan alle kanten door de klauwen van het dier. De meisjes zijn toen maar naar de hemel gegaan, want het was allemaal wel erg hoog geworden.

Een vrouwelijke ranger vertelt deze sage en nog een hoop andere ware verhalen. Ze weet ons en de rest van het publiek een half uur lang te boeien. Over dit eerste National Monument van de V.S. is uiteraard nog veel meer te vertellen, maar dat is op internet snel te vinden en dat ga ik hier niet allemaal beschrijven.

Zelf loop ik een pad om de Devils Tower, terwijl Els in de motorhome blijft, want het is allemaal toch wat te steil voor haar. Ik maak prachtige foto’s en videos. Doordat de lucht half bewolkt is, verandert de belichting van de toren voortdurend en lijkt de toren te leven. We blijven al met al een paar uur ter plaatse om te genieten en gaan daarna op pad richting Buffalo, Wyoming. Op de mooie camping krijgen we een royale pullthrough.

Het weer is vandaag voor het eerst aangenaam, vertelt de host. Vorige week viel hier nog 25 cm sneeuw! Dit geldt ook voor Yellowstone, waar zelfs 75 cm sneeuw viel en de oostingang (waar wij zondag het park binnen zullen rijden) zelfs drie dagen gesloten is geweest vanwege de sneeuw.

Ik zwem alleen in het lekker warme zwembad. De hot tub is vandaag voor het eerst aangezet en is helaas nog niet warm. Misschien ga ik vanavond nog even poedelen…

Morgen naar Cody, WY, waar we twee nachten blijven om gezellig uit te gaan. De camping is dichtbij het centrum en we zijn er op zaterdagavond, dus zeker live cowboy muziek.

• 02 Juni 2012 - 14:05

Ria:

When the proclamation establishing Devils Tower was published, the apostrophe was unintentionally dropped from “Devil’s”—and this clerical error was never officially corrected.

(internet :))