Saaie woestijnrit door New Mexico - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu Saaie woestijnrit door New Mexico - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu

Saaie woestijnrit door New Mexico

Door: Els en Sander

Blijf op de hoogte en volg Els en Sander

22 Mei 2012 | Verenigde Staten, Santa Fe

Dinsdag, 22 mei 2012

We staan vroeg op en na het ontbijt vertrekken we. Het heeft zowaar vannacht nog even flink geregend en gewaaid, dus toch nog een staartje van het noodweer meegekregen, ondanks, dat Santa Fe ruim 500 km naar het noorden ligt. Alle “weather alerts” zijn ingetrokken.

Na een lange saaie rit door de woestijnen en heuvels van New Mexico komen we in Santa Fe. Ja, dat het zo’n saaie reis zou worden hadden we niet voorzien. De stadjes, die we doorkruisen op de “historische Route 66” zijn ook al superlelijk en saai. Opvallend is vaak het mooie gemeentehuis en de kerkjes, waar omheen bijvoorbeeld het gras met een nagelschaartje getrimd lijkt te zijn. Onderweg valt ook steeds weer op, dat veel Amerikanen in de mobil homes en gammele bouwsels een enorme troep om zich heen verzamelen, zoals verroeste defecte oude pick-ups, stukken van landbouwmachines, lege vaten en verder domweg vuilnis! Ook langs de wegen veel stukken van lek geraakte banden. Dat laatste was trouwens het ergst in Californië en Arizona, hier in New Mexico is het minder.

De route naar de camping heb ik tevoren uitgestippeld, maar de werkelijke situatie kennen we nog niet. De navigators laten het afweten en roepen voortdurend:”omkeren indien mogelijk”. We laten ons niet gek maken en in het drukke spitsverkeer houden we vast aan de door mij getekende route en zowaar zien we na een mijl of wat ineens het wegnummer, dat we moeten hebben. En ook de navigatie komt weer tot leven en geeft keurig de weg aan.

We komen bij een hek, waar de motorhome met behulp van een toevallig aanwezige cowboy net doorheen kan en we vinden een plek naast de tribune van de arena! We staan naast de paarden, die morgenavond de barrel race gaan doen. We maken kennis met een echtpaar dat naast ons staat. Ze hebben een prachtige groene papegaai in de motorhome. Ze geven ons het nummer van een shuttle bedrijf, zodat we morgen een taxi naar het oude centrum kunnen nemen. We zullen ruim op tijd terugkomen om het spektakel van de aankomst van de paarden en hun ruiters bij te wonen. ’s Avonds zal alles worden uitgelicht en zullen we warm gekleed de wekelijkse barrel race van Santa Fe bijwonen.

• 25 Mei 2012 - 10:11

Ria:

Get your kicks on route 66...