Een gemiste trein en een vliegende storm - Reisverslag uit Montrose, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu Een gemiste trein en een vliegende storm - Reisverslag uit Montrose, Verenigde Staten van Els en Sander - WaarBenJij.nu

Een gemiste trein en een vliegende storm

Door: Els en Sander

Blijf op de hoogte en volg Els en Sander

26 Mei 2012 | Verenigde Staten, Montrose

Zaterdag, 26 mei 2012

De camping United Campgrounds heeft als bijzonderheid, dat de stoomtrein Durango-Silverton over de camping rijdt. Dit wil je natuurlijk zien en vastleggen. Ik vraag aan een geregelde bezoeker van de camping, hoe laat de trein langs komt en ze vertelt me “ ‘round nine “ en om kwart voor negen hoor ik de doordringende stoomfluit van de loc, realiseer me, dat ik dus waarschijnlijk te laat kom, ren naar buiten, stel ondertussen de videocamera in en ben net op tijd, om….. de laatste rijtuigen de camping te zien verlaten.

Gelukkig heb ik dat toch nog kunnen filmen en ik loop rustig terug naar de motorhome en wil Els dat stukje film laten zien. En wat staat erop? Het teruglopen naar de motorhome, het instappen en het mopperen, dat ik net te laat was. Veel campinggrond gefilmd, de trap en de vloer van de motorhome. Later kan ik de stilstaande trein in Silverton met de camera filmen; hebben we tenminste nog iets!

Door de wielerwedstrijd en de daarbij behorende wegafsluiting, kunnen we pas om half een vertrekken naar Montrose, Colorado. We komen na een half uurtje in de file en langzaam komen uiteindelijk in Silverton. We gaan hier even wandelen en laten de file de file. Wat een leuk stadje en wat authentiek Amerikaans, zoals het in de 19e eeuw was. We bezoeken enige winkels, praten met leuke mensen en komen in een saloon, waar een bejaarde pianist pure klassieke muziek (Chopin) speelt op een honky-tonky piano en dat geeft een aparte sfeer.

Dan gaan we de verschillende passen bedwingen richting Montrose. De wind is inmiddels behoorlijk toegenomen. De wegen zijn behoorlijk smal, maar wel van uitstekende kwaliteit. De witte streep aan de kant van Els is echt de begrenzing van het berijdbare deel van de weg. Direct naast deze streep gaat het steil omlaag en wel honderden meters. Er is nergens een vangrail te bekennen. Later zegt de receptioniste van de camping, als ze hoort, waar we vandaan komen, dat ze dit “scary” vindt, zelfs met haar eigen autootje. Er is ook veel verkeer op de weg als gevolg van de drukte bij de bike race Durango-Silverton. We komen op de camping aan en krijgen een ruime plaats. We moeten de levelers uitdraaien (hydraulisch), want de motorhome schudt anders teveel in de storm. De rukwinden zijn ongekend.

We staan op zo’n 2.700 meter hoogte en de elementen razen om ons heen. De windsnelheden lopen volgens The Weather Channel op tot 80 mph en dat is dus zo’n 130 km/u; dat is hard! Morgen zou alles voorbij zijn en dat hopen we dan maar, want het traject naar Colorado Springs gaat geheel door de bergen. Vannacht in ieder geval een extra deken, want het wordt minimaal 1 graad Celcius.

• 27 Mei 2012 - 11:06

Ria:

Happy Pentecost! Let the Spirit stay with you :)